"Everything Begins fRom HeRe..."

16.7.11

:: Nisfu Syaaban ::



Alhamdulillah..masih berkesempatan bernafas di malam yang penuh erti ini. Rata-rata surau dan masjid pastinya meriah pada malam ni bersama-sama mengambil kesempatan yang diberikan Pencipta Yang Esa. Malam Nisfu Syaaban juga dikatakan malam pengampunan, dimana 'diari catatan' kiri & kanan setiap insan akan ditukar ganti yang baru.. usai Asar menjelangnya Maghrib maka 'diari catatan' semasa akan bersedia ditutup dan maka diganti dengan'diari catatan' yang baru masih kosong sebaik Maghrib menyapa. Amalan kebiasaannya pada malam ini, sebaik selesai solat Maghrib maka akan disambung dengan bacaan surah Yassin sebanyak 3x berserta doa-doa dan amalannya, dan selepas itu disambung dengan solat Isya'. Ada juga yang mengiringi malam ini dengan puasan pada hari sebelum dan selepasnya. 

Sebagaimana yang tersebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a :
Rasulullah SAW telah bangun pada malam  (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dengan lamanya sujud sehingga Saiyidatina Aisyah r.a fikir baginda wafat. Setelah selesai solar Baginda berkata kepasa Saiyidatina Aisyah r.a :  "Malam ini adalah malam Nisfu syaaban, sesungguhnya Allah Azzawajalla telah datang kepada hambanya pada mlm ini dan memberikan pengampunan kepada mereka yang beristigfar dan memeberi rahmat keatas mereka yang memberikan rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki"

Hari Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat dan digantikan dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatat didalam buku baru sebaik sahaja masuk waktu Maghrib (pada hari 14hb Syaaban). 

MasyaAllah hebatnya aturan Mu Ya Allah buat hamba-hambamu.. Engkau Maha Pengampun...

Semoga kita dapat memulakan catatan dibuku baru dengan lebih indah dari buku yang telah diangkat itu..Insyaallah..

[T] [A] [M] [A] [T]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...