"Everything Begins fRom HeRe..."

27.9.09

.::cerita aiDiLFiTRi 1430::.


i'm back....hurmmm bersawang ku tinggalkan rumah neh kerna berhari rayer...
ecewah bunyi mcm sibuk bebenor jerrr di hari raya..
biaser laaa...dlm x der feel nk berhari rayer tuh byk jugak aku kuar bjalan2 :D

30Ramadhan
ptg sblom rayer tuh mmg frust btol..mane x nyer..minggu lepas aku call tailor tuh ckp baju dah ader nti dia antar skali curtain kt umh..hurmm ok la kan sbb sedara seniri..ecely yg tuh bkn baju raye pun,tmpah bln 4 arituh tuk pakai keje jer tp baru siap...
30 ramadhan tuh aku call dia ckp nk g amek baju tuh sbb tgu2 x jugak di antor nye sibuk barangkali...tp begitu hampanya aku biler dia ckp bju aku tu hilang..hmcm mane bleh ilang... huaaaaaa tensennnnnnnyerrr mcm mane leh ilang...ambil mudah btul..dah la tu satu2nyer baju tuk rayer...mmg btul2 mati mud laaa..nk g membeli aku pun dah malas2 last2 minit neh,maner
ngan nk tlg mak kt dapur wat ketupat rendang.. lg 1 aku mmg x suker beli baju ready made nti nk kna otter plak tu yg malas...story ngan aBeaR..dia bilang bersamanya ader sepasang mmg tu
tuk aku tp x terbagi lg..huhuuuu sedeyyy..
aku langkah juga g cari..mujur ader tp da x byk choice laa..ukey la tuhh..
skali samer la plak ngn adeq aku..hurmmm boria laaa hehee..

************************
1Syawal
1st rayer pagi smpai ptg kt umah jer...jd tuan umah..kasik chance kaklong aku balik umh mertua dia kt town..umh mmg sentiasa penuh kalo 1st rayer..yelah bonda anak sulong..adik2 dia mmg
suker berkumpul disitu walau umah pusaka nenek disebelah lg besar..mmg meriah
laa..ditambah plak ngn kedatangan adik2 sbelah abah..lg kecoh laa...siap ader yg tidur mandi manda dulu..
hurmmm pas maghrib aku plak kuar ngan adik g umah sedara sbelah abah..1st ke umah spupu abah dulu di kg pantai halban,jitra..nk g antar banner n buku program yg aku kna wat tuk majlis family day rayer kt ctu..wahh jd org kuat disebalik tabir gtu...huhuu perasan kejap..
pastu menuju ke umah makcik yg dulu nya umah arwah tok [parents abah]..dkt jam 12 jugak baru kami balik..huhuu mata dah ngantuk giler time driver tuh..mujur x terjun sungai dkt umh tuh..hehee.... sbelah pg bju same jer ngan adik..skali mlm pun same gak..huhuu thn neh smpai raye ke 3 kami sama je tone color..

*************************

2Syawal
hurmmm..ape plan ehh..
yok g umah tokcik..apa lagi pas lunch sumer adik kakak2 aku bersiap2 melaram nk g meraya..
hurmm boNda xmo ikut takot ader org dtg umah..so kami berempat je la pegi konvoi 2 buah keta...hurmm biase la keta aku penuh dgn kanak2 riang anak-anak fRuit ku...sperti biasa adik aku jd co-pilot laa.. kami berayer ke umah tokcik [adik arwah nenek ku] dia lah pengganti
tempat kami bermanja selepas neNDa ku kembali pada Yang Maha Esa. aku gelarkan dia dgn
panggilan "nekcik".. hurmm melekat nama tu smpai sekarang. bukan main gumbira lagi nekcik bila kami dtg..nekcik mmg pandai masak..sodap2..
selepas pulang dr umh nekcik kami ke umah maklong azni [spupu mak] anak nekcik..kami mmg rapat..arineh maklong wat openhaus...yelah sesekali blik cneh nk jugak dia kumpul kwn2 n sedara mara cneh..fuhh menu mmg menambat selera kami...penuh perut..disebabkan sumer kenyang..kakak aku ajak pulang jer...
sbelah mlm ader tamu rakan2 abah dtg beraya di umah...tired..kekenyangan..hehehe

ni la nekcik bersama cicitnya..aliff amar

posing dulu...depan umah nekcik
neh anak2 kepada ayahanda Tn.Hj. Khalid & boNDa Hjh Zubaidah

***********************


3Syawal
arineh ader program family gathering raya.. family sbelah abah @ dikenali keluarga tok taib bin eja bin aichik. lokasi @ balai ilmu,kg pantai halban jitra. awal lg bonda n abah ke sana tuk gotong royong memasak dan persiapan awal. pendaftaran bermula jam 12tgahari..
acara bermula dgn solat zohor berjamaah dan bacaan tahlil. pengacara ari tu mcm biasa laa..en.azizan..[pernah menjadi rakan bek aku] skrg dah jd sedara sbb kawen ngn cusin
aku..huhuu selepas ucapan pengerusi kami menjamu selera..enak menikmati hidangan sambil lagu raya dimainkan acara disusuli dengan perkenalan dan coretan ringkas setiap keluarga..mempunyai 7 keluarga besar tuk diperkenalkan..sungguh masih ader yg kami x kenal..hehee smpai arineh masih bkenalan dlm family blog..hehee time neh la baru aku tau tentang susur galur keturunan ku..hurmm bkn calang2 tau..moyang ku antara org yg membuka tnah di kedah dan juga mengepalai rombongan misi menghantar bunga emas..
bersambung plak ngan acara cabutan bertuah..setiap kuarga dipinta tuk menyumbangkan hamper n hadiah..nak tau x..family aku dpt juga tp dpt hamper sumbangan seniri..hehee kire ok la tu..aku x semena2nya jd camerawomen secara bidan terjun sbb org yg dijanjikan tu x muncul2..abes lencun basah kuyup dek kerana hujan yg lebat..
sungguh penat arineh..balik tuh mycusin plak follow ikut g brayer kt umah..
neh pic hari keluarga punyer...tp half je neh.


***********************
4syawal
jam 11 kumpul kt dpn menara celcom..hurmm ngan kengkawan classmate skulah menengah dulu..ramai dah kawen tinggal brape kerat jerr..x dpt kumpul ramai sbb ader yg dah keje n ader yg xdpt dihubungi maybe dah tukar no..kami park keta n pool car jimat sket..hehee
kami pegi berhari rayer umh kawan2 yg dah kawen.. abes alor star kami ke jitra..
n ptg smbung lak kfc pizza kt alor star jumpe ngn hisyam yg x dpt join beraye td..


mlmnya aku dikejutkan ngan berita pemergian arwah paklong [spupu abah]..hurmm baru smalam kami bergelak tawa mohon salam sembah ampun..hari ini kau pergi bertemuNYA...
AL-FATIHAH!


***********************

5Syawal
destinasi : majlis perkahwinan ruzaidi & farah di kg ayer puteh bandar baharu serdang kedah.
ruzaidi a.k.a adi sahabat lama sewaktu dlm kem dulu sewaktu aku masih berstatus jurulatih plkn.. kami konvoi 2 buah keta..seramai 10 org
smpai sna ader ramai lg geng jurulatih..pi mai pi mai tang tu jugak..sumer geng JL ct hehehe abes jumpe kengkawan lama..sepanjang jalan pecah keta ngan gelak tawau x kire la dr kem maner..hurmm mule la kami menyingkap memori bersama satu tika dulu. pulang dr majlis kami sengaja ikut jalan lama ke kulim,sgpetani aloq star...nk bersiar2 hurmm mmg bersiar betul laa...kami singgah pendang tuk hantar cik maziah..beraye jap ngn family dia..best masuk kg dia..dkt ngan pendang lake..
balik tuh kami sambung destinasi cari kedai makan port last nk lepak santai borak2..
lepak stall best jugakk..hehee xkan ku lupakan...

***********************
7Syawal
ptg..openhaus umah laila. mcm yg dijanji aku jemput ain yg kunun2nya penin la malas nk drive huhuu bijak2..cik fiza cancel last minit x jd ikut sbb dah keletihan berayer 2 umh pg tuh ngn family dia..ummm ukey..next time jumpe lg..bkire2 mcm dah lmbat..ktorg smpai tepat jam 4 ptg..skali x der org lg..huhuu laila n family ngah sibuk mengidang menu..apalagi ktorg la wat perasmian tuh..hurmm wallah sedap tuh soto..wahh makan2 smpai penuh perut..huhuu..

blik tuh sempat lg singgap umah makcik jap,dia soh amek bekal tuk mak yg posa..dia wat ikan keli masak tempoyak..sempat lg maklang kirim sayur ulam tuk bwa blik..hehee neh betul2 blik kg..

*****************************

neh ader la sket2 santapan yg aku dah upload kan..[campur2]

neh ader lg..hari keluarga punyerr..


to be conTinue..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...